سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حیات قرانی

با سلام به دوستان عزیز ضمن اینکه خواهشمندم صلواتی نثار تمامی ارواح مومنین مخصوصا پدر تازه فوت کرده ام بکنید توجهتان را به مطلبی جدید و شیرین ولی در عین حال دقیق جلب می کنم. 

 

همه ما می دانیم که خداوند اسماء و صفات مختلف و بی شمار دارد زیرا خدا بی نهایت است. خلقت را هم بر اساس صفات خودش بنا کرده است زیرا که مخلوقات نشانه ها،تجلیات و نمودات وی به شمار می آیند.

از ما نیز خواسته صفاتمان را شبیه صفات او بکنیم و هر چقدر توانستیم خدایی تر شویم.برای همین لازم است که صفات خودش را به بهترین وجه برای ما معرفی کند تا  بندگانش نیز با شناخت آنها وظیفه خود را به صورت کامل انجام دهند و به کمال نهایی برسند.

 به همین خاطر پیامبران مختلفی فرستاد که در عین حالی که جامع جمیع صفات الهی هستند یک صفت از اسماء اصلی و رئیسی خداوند را به صورت بارز و برجسته داشته باشند تا همه صفات خداوند به صورت کامل و روشن برای انسان ها تبیین شود.

اما اینکه کدام پیامبر کدام صفت بارز را دارد و به چه دلیل، و اسماء رئیسی کدامند، خود بحث مفصلی دارد که باید جداگانه بحث شود که مجالی برای این بحث در اینجا وجود ندارد.

 

برای روشن شدن مطلب باید کمی راجع به چگونگی خلقت توضیحاتی بدهم

خدا یا عالم را از عدم به وجود آورده (یعنی عدم منشا وجود شده)یا از وجود.احتمال اول که درست نیست زیرا عدم چیزی نیست تا شی دیگری از آن به وجود آید.پس از وجود خلق کرده است.حالا یا از وجود خدا عالم به وجود آمده یا از غیر خدا. احتمال دوم بنابر ادله توحید صحیح نیست.اما معنای اینکه سر منشا خلقت خود خداست را با مثالی توضیح می دهم :

فرض کنید جلوی آینه ای ایستاده اید تصویری که در آینه هست کیست؟ جواب می دهیم خب معلومه خودم!ولی اگر دوباره دقت کنید می بینید که خودتان نیست بلکه جلوه ای از شما است و نمودی از شما .مثال دیگری می زنم. اطلاعاتی که بر روی مانیتور می آید مسلّما مال خود مانیتور نیست بلکه از هارد کامپیوتر است بدون اینکه از هارد و اطلاعاتش چیزی کم شود روی مانیتور هم می آید این هم جلوه ای از آن اطلاعات داخل هارد است.

مساله خلقت شبیه همین هست(البته مثال ها ناقص اند ولی ناچاریم برای الفت ذهن چنین تشبیه هایی انجام دهیم) خداوند در خلقت نمودی از خود و کمالات و صفات اش را بروز می دهد و به اصطلاح تجلی می کند. بخاطر همین است که خداوند می فرماید در آسمانها و زمین نشانه هایی برای خدا وجود دارد(سوره یونس6)

در این میان-چناچه آینه ها برخی قوی و بزرگ و برخی ضعیف و کوچکند- بعضی از نمودات جلوه تام و برخی جلوه های ناقصند. پیامبران و امامان همان جلوه های تام الهی هستند. ولی چناچه برخی اینه های تمام نما صیقل بیشتری دارند و تصویرشان نیز واضح تر است میان این ها هم همین طور است(بقره،253)انسان نیز می تواند در صورت کامل شدن جلوه تام الهی شود و معنای خلیفة الهی نیز جزء این نیست(بقره،30)

پیامبران نیز امده اند تا ما را به این مقام تذکر دهند و برای وصول به ان کمکمان کنند پس ما پیامبر نمی شویم بلکه پیامبر گونه می شویم.

ببخشید از این که بحث طولانی شد چون چاره ای نیست و باز هم ناقص است ولی برای شروع کار خوب


+نوشته شده در پنج شنبه 91/3/18ساعت 3:56 عصرتوسط | نظرات ( ) |