سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حیات قرانی

اصولاً چرا اسلام حجاب را برای زن لازم دانسته؟ و چرا به او اجازه نمی دهد که مانند مرد بدون حجاب از خانه بیرون بیاید؟ به او گفتم: آیا تا به حال شما به بازار طلا و جواهرفروشان رفته ای؟

در این زمینه داستان جالبی برای یکی از علمای اسلام و دانشمندان دینی اتّفاق افتاد که اینک آن را به طور مختصر ذکر می کنیم؛ می گوید: روزی یک زن مسیحی با شوهر مسلمانش آمد نزد من، و درباره ی اسلام سؤالات فراوانی داشت از جمله گفت: من از اسلام چیزه ائی می دانم، و از قوانین و دستوراتش در شگفتم، و به آن بسیار علاقمند می باشم ولی یک مسأله باعث شده که من مسلمان نشوم، و من درباره ی این مسأله با شوهرم که مسلمان است و بعضی افراد دیگر بحث کرده ام، ولی تا به حال پاسخ قانع کننده ای دریافت نکردم، اینک اگر شما می توانید فلسفه ی این قانون را برای من بیان کنید و مرا قانع سازید تا من به دین اسلام مشرّف شوم. دانشمند دینی می گوید: از او پرسیدم آن قانون و مسأله چیست؟ گفت: قانون حجاب است. اصولاً چرا اسلام حجاب را برای زن لازم دانسته؟ و چرا به او اجازه نمی دهد که مانند مرد بدون حجاب از خانه بیرون بیاید؟ به او گفتم: آیا تا به حال شما به بازار طلا و جواهرفروشان رفته ای؟ گفت: آری. به او گفتم: آیا دیده ای که زرگر، طلا و جواهرات را در « ویترین» و صندوق شیشه ای قرار داده و صندوق را قفل کرده؟ گفت: آری. به او گفتم: چرا؟ گفت: برای آنکه از دست دزدان و خیانتکاران محفوظ باشد. به او گفتم: فلسفه ی حجاب نزد ما مسلمانان همین است زن گُلی خوشبو است…

 زن گوهر و یاقوت است و باید از دست خیانتکاران و دزدان عفِت و ناموس محفوظ بماند. باید زن را مانند مروارید که در جعبه پنهان است، از چشم تبهکاران و اهل فساد پنهان ساخت، تا طعمه ی آنان نشود، و تنها حجاب ساتر و نگهدارنده ی زن است. آری دخترم، زن باحجاب از خیانتکاران ایمن است، زیرا بدنش پوشیده، و زینت هایش مستور است و مردم از او چیزی نمی بینند، و در او طمع نمی کنند و از او دوری می جویند، و نظرشان را جلب نمی کند، بلکه از او حساب می برند و حیا می کنند. همه اینها به خاطر حجاب است. و شما مطمئن باش که اگر زن در پوشش حجاب نباشد، پیوسته در معرض خطرات و تجاوزات قرار می گیرد، و به جهت نمایان محاسن و زیبائی های وی مورد آزار و تجاوز مفسدین می شود. بنابراین … حجاب باعث محفوظ ماندن تو و شرافت و بزرگواری تو است. آری دخترم: این گوشه ای از فلسفه حجاب است. اینجا صورت زن مسیحی باز شد، و با چهره ای درخشان گفت: حالا به این قانون اسلامی قانع شدم و به فلسفه ی آن پی بردم و اکنون وقت آن است که با کمال میل، در دین اسلام وارد و به او مشرّف شوم آنگاه او شهادتین را با ضمیمه ی شهادت به ولایت امیرالمؤمنین ( علیه السّلام) را بر زبان اجرا کرد و مسلمان شد. این گفتگوی دینی زیبا، برای ما روشن می سازد که اسلام می خواهد شخصیّت و پاکی زن را حفظ نماید و به دنبال آن از اجتماع حمایت کند، از این رو حجاب را به عنوان یک شرط اساسی برای هدف مزبور لازم دانسته است. همچنین از این گفتگو روشن می شود که اغلب بانوانی که بی حجاب هستند، از فلسفه ی حکیمانه ی حجاب اطّلاع ندارند و به آثار پُر منفعتش توجّه ندارند و از مفاسد بی حجابی غافلند. بنابراین واجب است فلسفه ی حجاب برای بانوان بیان شود، تا آنان- با تمام میل- پایبند این پوشش مقدّس و شرافتمند اسلامی شوند.(500داستان)

 


+نوشته شده در سه شنبه 88/8/19ساعت 3:6 عصرتوسط | نظرات ( ) |