سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حیات قرانی

روزى به مؤمن الطاق یکى از شاگردان برجسته امام صادق علیه السلام گفت : در قرآن در سوره نساء آیه 3 آمده : شما مى توانید تا چهار زن به عنوان همسرى انتخاب کنید و ان خفتم ان لا تعدلوا فواحدة (و اگر ترس آن را دارید که عدالت بین همسران را نتوانید رعایت کنید، ازدواج با یک زن جایز است نه بیشتر.

یکى از منکران خدا که مى خواست به قول خود به قرآن اشکال بگیرد و مثلاً بگوید در قرآن ، تضاد وجود دارد، بنابراین ساخته فکر بشر است ،
که طبق بعضى از روایات او ابن ابى العوجاء از مادیین معاصر امام صادق علیه السلام بود.
روزى به مؤمن الطاق یکى از شاگردان برجسته امام صادق علیه السلام گفت : در قرآن در سوره نساء آیه 3 آمده : شما مى توانید تا چهار زن به عنوان همسرى انتخاب کنید و ان خفتم ان لا تعدلوا فواحدة (و اگر ترس آن را دارید که عدالت بین همسران را نتوانید رعایت کنید، ازدواج با یک زن جایز است نه بیشتر.
و در همین سوره آیه 129 آمده : ولن تستطیعوا ان تعدلوا بین النساء ولو حرصتم و هرگز نمى توانید در میان همسران رعایت عدالت کنید هر چند کوشش نمائید.
بنابراین بین این دو آیه تضاد است ، زیرا اولى مى گوید، در صورت بیم نتوانستن رعایت عدالت ، انتخاب بیش از یک همسر جایز نیست ، و در صورت توانستن رعایت عدالت ، تا چهار همسر جایز است ، و در آیه دوم گوید: شما هرگز قادر به رعایت عدالت نیستید؟ بنابراین تعدد زوجات مشروط به عدالت است و عدالت هم که ممکن نیست پس تعدد زوجات در اسلام صیح نیست .
مؤمن الطاق گوید: جواب این اشکال را نتوانستم بدهم ، به مدینه مسافرت کرده به حضور امام صادق (ع ) رسیدم و اشکال منکر را مطرح کردم .
امام فرمود: منظور از عدالت در آیه سوم نساء عدالت در نفقه و حقوق همسرى است ، و اما منظور از عدالت در آیه 129 که آنرا غیر ممکن مى داند عدالت در تمایلات قلبى است زیرا انسان نمى تواند در میل خود بین همسران رعایت عدالت کند، بنابراین تضادى بین این دو آیه نیست .
مؤمن الطاق گوید: بازگشتم و به اشکال او (ابن ابی العوجاء) به همین طریق پاسخ دادم ، قانع شد و به من گفت :
هذا ما حملته من الحجاز: تو این پاسخ را از حجاز آورده اى .
یعنى این پاسخ از تو نیست ، بلکه از امام صادق (ع ) است که رفتى در مدینه (که از شهرهاى حجاز است ) از او پرسیده اى و جواب آنرا گرفته اى و براى من آورده اى .
به این ترتیب یکى از شاگردان زیرک امام صادق (ع ) پاسخ اشکال منکر خدا را داد، و از کنار آن ، بی تفاوت نگذشت


+نوشته شده در چهارشنبه 88/8/13ساعت 1:37 عصرتوسط | نظرات ( ) |